Daisypath Anniversary tickers

Sunday, February 12, 2012

Mángold

Újabb, friss táplálékkal bővült Skye és Sam étrendje! A mángoldról én Magyarországon soha nem hallottam (már nem honos Európában), a cékla rokona, íze a spenóthoz és sóskához hasonló. Itt, legalábbis a család és a barátok körében nagyon népszerű, leveleit és szárát megfőzik, ecettel és cukorral ízesítik, gyakran főtt tojás darabokat is adnak hozzá, egyfajta átmenetet képez köret és savanyúság között. Mivel a mángold (chard, swiss chard) szerepel a nimfáknak adható zöldségek között, gondoltam kipróbálom, és hatalmas sikere lett! Sam képes volt szinte lelökni Skye-t a botról, hogy hozzáférjen a mángoldhoz, amit eredetileg Skye-nak nyújtottam be a rácsok között...végül Sam a boton ülve, Skye meg a kalitka aljában habzsolta a zöldséget mindkét kezemből. Nagyon örülök, mert a mángold tele van A, B, C vitaminokkal, káliummal, kálciummal, vassal és magnéziummal. Mivel gyakran esznek brokkolit és esetenként teljes kiőrlésű Cheerios-t, így sajna a mángold nem lesz állandó főétek, hiszen a többi, fent említett eledel is sok vasat tartalmaz.


Friss kép a tündérekről




5 comments:

  1. Érdekes, hogy a mángold nevét én se hallottam még, viszont a képe ismerős. Majd figyelem, hogy látok-e ilyet valahol, és milyen néven fut, ha van.

    Te egyébként hol veszed a madárkáknak a zöldségeket?
    Mert hogy engem (még az elején) egyszer s mindenkorra eltiltottak a nagyüzemi zöldségektől... Állítólag annyi bennük a nitrát, meg mindenféle egyéb vegyszer, hogy az sokkal többet árt egy ilyen kicsi madárnak, mint amennyit a vitamintartalma használ. Igaz lehet, mert személyes ismerőseim között kettő is van, akinek a madárkája piaci salátától halt meg.

    Így aztán én túl sokat nem is kísérleteztem a zöldségekkel, mert nincs megbízható helyem, ahonnan beszerezhetném. Egy kolléganőm hozott néhányszor salátát a kertjéből, meg a VITAKRAFT madárfüvét vettem kétszer - sajnos nem jött be egyik sem. Lökött madárkáim menekülnek mindentől, ami zöld.

    ReplyDelete
  2. Szerintem ez főleg riogatás, mint hogy ne adj nekik főtt tojást a túl sok protein miatt. Azt elismerem, hogy a termőföldben lévő nitrát és egyéb anyag káros lehet, így a földben növekvő, gumós zöldségekkel én is vigyázok, de ami a föld felett nő, pl a mángold, azt csak jól meg kell tisztítani. A halál oka inkább a baktériumok és a különféle élősködők, gombák jelenléte a zöldségek felszínén, ami nem mindig távolítható el sima vízzel, ezért szoktam beáztatni őket, és a vízhez adok pár csepp almabor ecetet, ami megöl mindenféle nyavaját

    ReplyDelete
  3. Hááát... a gyakorlat téged igazol - de én azért félek a zöldségektől.
    Bár mindegy, mert úgysem eszik ezek a kis lököttek.

    ReplyDelete
  4. Én kétnaponta adok Lóciéknak valamilyen zöldséget és eddig még nem lett semmi bajuk. Egy nap mindig kimarad pihenőnek. Esznek spenótot, salátát, sárgarépát, almát, banánt és görögdinnyét. Bár lehet, hogy méretéből adódóan kevésbé viseli meg a nagyobb madarak szervezetét ugyanaz a mennyiség, mint egy hullámosnak.

    ReplyDelete
  5. Az enyémek meg a gyümölcsöket nem eszik meg, igaz, hogy most fészkelés idején Skye néha elfogadja az almát, de Sam pl úgy nézett rá, mintha valami különösen félelmetes és gusztustalan dolog lett volna :D

    ReplyDelete

Photobucket

Photobucket